Kom godt tilbage fra stress - brug din sygemelding rigtigt

brug din sygemelding rigtigt

Af stressekspert Rikke Maj Thauer

Få det optimale ud af din sygemelding!

Når du bliver sygemeldt med stress, møder du ofte flere forskellige holdninger til, hvordan og hvor lang din sygemelding bør være. Det kan både være fra din egen læge, din arbejdsgiver eller en psykolog.

Så hvad er så det RIGTIGE FOR DIG?

Efter at have fået mere end 300 personer godt tilbage fra en stress-sygemelding, har jeg set, hvad der virker. Og jeg vil gerne dele mine erfaringer med dig i dette blog-indlæg.

En sygemelding er ikke bare at "trække stikket" i et stykke tid! Det er derimod vigtigt, at du får en viden omkring, hvordan du skal forholde dig til det, at komme tilbage fra stress. For det kræver, at du selv gør noget! Det kan især være en fordel, at du gør dig nogle tanker om, hvor lang tid, du mener sygemeldingen bør vare inden, du går til lægen.

Start med at få overblik over, hvor du er i forhold til niveauet af din stress-belastning og trivsel allerede. Hvordan du kan gøre det, vender jeg tilbage til længere nede i dette indlæg

Hvad sker der, når du får stress

Husk på, at stress er en naturlig biologisk reaktion - og altså ikke dig eller dit hoved, den er "gal med"!

Du kan derfor godt opleve, at stress-reaktionen bliver værre lige efter en sygemelding. Det er "bare" efterreaktion på kroppen, der giver slip på belastningen. Og det er derfor vigtigt, at få styr på krop og nervesystem . Som f.eks. gennem kropsterapi.

Men hjernen er også belastet!

Stil derfor ikke for store krav til dig selv i forhold til at træffe væsentlige beslutninger. Lad dig selv være, dér hvor du er lige nu!  Det er normalt at føle sig utilstrækkelig i denne periode. Men husk igen, at det er "bare" følelser - og altså ikke dig, der er forkert på den!

Jeg plejer at sige til den stress-ramte, at "du skal behandle dig selv, som hvis du havde 41 i feber". Så du skal altså ikke bruge din sygemelding på en masse motion, den store ombygning eller andre projekter derhjemme eller for den sags skyld en masse en sociale arrangementer.

Du skal derimod have fokus på RO!

Og det kræver, at du laver en forventningsafstemning med dine omgivelser, så det bliver OK at trække dig i en periode. 

Så hvad kan du konkret gøre for at bruge din sygemelding RIGTIGT?
 

Først og fremmest skal du ikke gå alene i din sygemelding, men opsøge hjælp fra nogle, der er specialister i stress. Det vil sige nogen, der ikke laver andet, end at få mennesker ud af stress. Deres titel er underordnet - de kan være stress-coach, erhvervspsykolog eller andet. Men det er vigtigt, at du kan få fokus på håndteringsværktøjer, der er målrettet din stress. Undgå derfor terapi, da det som oftest ikke hjælper på stressen. Det er kroppen, der skal være i balance i første omgang.

Men du kan, som sagt, også gøre meget selv i forhold til at følge din belastning, udvikling og bruge konkrete værktøjer:

  1. Kend dit udgangspunkt! Lav en trivselstest og gentag den gerne - det kan være hver 14. dag eller en gang om måneden, så du  kan se, at din sygemelding faktisk nytter noget - og at det går FREMDAD!

  2. Indgå en psykologisk kontrakt med dine omgivelser, hvor du får forventningsafstemt, hvor meget du kan holde til / bidrage med i hverdagen

  3. Før en "anti-stress dagbog", hvor du hver dag kan følge, hvad og i hvor høj grad noget belaster dig. Derudover kan du også se, hvornår du er i ro og hvad det er, der gør, at du ikke føler dig stresset. Den kan også fortælle dig, hvornår du er klar til at starte i et såkaldt "indslusningsforløb" og (langsomt) vende tilbage til jobbet.

  4. Lær at bruge håndteringsværktøjer, så du kan agere i og håndtere specifikke situationer, hvor stressen opstår

I foredraget Brug din sygemelding rigtigt - og kom godt tilbage i job, introducerer og uddyber jeg bl.a. værktøjerne, så du netop bruger din sygemelding rigtigt. Du kan få adgang til optagelsen her:

Du kan også hente inspiration til at lære mere om og arbejde videre med stressbehandling og stresshåndteringvia disse oplæg og værktøjer i Klub Stressfri Hverdag.

  • Kom helt ud af stress og undgå at blive ramt igen
  • Hvad er årsagen til stress?
  • Sådan slapper du af, får energien tilbage og sover godt
  • Værktøjerne: Anti-stress dagbogen og Din butik / Min Butik

Få adgang nu >


Når du har spørgsmål til stress, behandling og forebyggelse så skriv direkte til mig på rikke@thauer.dk

De bedste hilsner

Rikke Maj Thauer

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!